Sugar Bomb Perfume

Kongsi Cerita: “Cervix Cancer Survivor” – Maisarah

Kongsi Cerita: “Cervix Cancer Survivor” – Maisarah

Kongsi Cerita: “Cervix Cancer Survivor” – Maisarah

 

Adalah amat sukar bagi Maisarah berkongsi kisahnya. Namun, dia menyesal tidak melakukannya lebih awal.

Ketika beliau berusia 34 tahun, beliau diberitahu telah menghidap kanser serviks. Beliau masih ingat dengan jelas hari beliau didiagnosis. Hari itu adalah temujanji rutin beliau dengan pakar sakit puan kerana suami dan beliau berharap untuk mendapatkan anak kedua. Doktor memaklumkan Maisarah mempunyai tumor di kawasan serviks yang berpotensi menjadi kanser. Beliau amat terkejut. Pada mulanya, dan tidak memaklumkannya kepada suami beliau. Maisarah hanya memberitahunya pada malam sebelum beliau mendapat keputusan ujian.

Maisarah masih ingat dia begitu tenang dan berjaga sepanjang malam meneliti kemungkinan langkah seterusnya. Keesokan harinya, pakar sakit puan beliau secara lemah lembut menjelaskan bahawa terdapat tumor kanser yang besar di kawasan serviks nya dan membuang rahim adalah satu-satunya pilihan beliau.

Maisarah merasakan hidupnya menjadi gelap gelita – seolah-olah semua impian belia telah musnah dalam sekelip mata. Maisarah juga tidak akan berpeluang untuk mendapatkan anak lagi. Beliau mempunyai tempoh seminggu bagi membuat persiapan untuk pembedahan. Beliau juga sering bertanya kepada diri sendiri:

 

“kenapa saya? Ini tidak berlaku kepada orang yang menjalani kehidupan yang aktif dan kerap bersenam, bukan? Saya tidak pernah fikir saya akan didiagnosis dengan kanser. Kerana itu, saya sering memberikan pelbagai alasan setiap kali saya perlu menjalani ujian Pap smear – terlalu banyak kerja, tekanan menjadi isteri dan ibu, serta berbagai alasan lain. Seminggu selepas pembedahan, saya mendapat tahu kanser saya telah merebak”.

Cervical Cancer – Screening, Stages & Symptoms | Gleneagles Hospital

Maisarah dirujuk kepada pakar onkologi yang menasihatkan beliau menjalani radiasi dan kemoterapi. Secara keseluruhan, Maisarah diberikan enam kitaran kemoterapi dan 25 sesi radioterapi dalaman dan luaran. Kesan sampingan yang beliau alami amat dahsyat – ia benar-benar pengalaman paling teruk dalam hidupnya. Secara emosi, Maisarah bercelaru dan berasa seperti dicampak ke dalam lubang. Walaupun beliau mendapat sokongan keluarga, entah kenapa ia tidak mencukupi kerana mereka tidak begitu memahami kesakitan yang beliau alami.

Perjuangan terbesar Maisarah ialah untuk menerima hakikat bahawa beiau menghidap kanser. Suami beliau sangat berhati-hati apabila bercakap dengannya. Anak lelakinya semakin melekap dan inginkan perhatian. Maisarah tahu beliau terpaksa melakukan sesuatu. Secara beransur-ansur, Maisarah mula mencari sokongan. Maiarah banyak melakukan penyelidikan mengenai kanser serviks, kebanyakannya dengan doktor  atau di internet kerana bercakap dengan orang lain seperti sesuatu yang amat sukar untuk dilakukan. Ia tidak mencukupi. Maisarag berada di titik paling lemah dalam hidupnya dan memerlukan sokongan daripada orang yang benar-benar memahami perjuangan beliau. Saya masih ingat pada suatu malam Maisarah melihat anaknya yang sedang tidur dan beliau berfikir sejenak untuk diri sendiri.

 

“Anda perlu berjuang untuk hidup kerana terdapat ramai orang di luar sana yang menyayangi anda”.

 

Pencegahan adalah lebih baik daripada mengubati. Sudah tiba masanya kita berhenti memberi alasan dan menyayangi diri kita sendiri dengan mengutamakan kesihatan kita terlebih dahulu. Maisarah masih dalam perjalanan untuk pemulihan, baik secara fizikal dan emosi, tetapi beliau sangat berterima kasih. Mairah telah membuang pemikiran negatif dan beliau hidup dengan baik demi keluarganya. Maisarah tahu masih terdapat sedikit stigma mengenai HPV kerana ia adalah jangkitan seksual, tetapi beliau tidak dapat mengawal apa yang difikirkan oleh orang lain. Maisarah mempunyai perspektif yang baru tentang kehidupan, dan beliau sangat berbahagia mempunyai masa ini bersama rakan-rakan dan keluarga.

 

 

easy to donate !

We support Pinktober and cancer awareness. Every donation helps a life. To make a donation to Pinktober. You can do it easy using Go Get Funding.